11 Sep 2012

Pernah Tak Kita Rasa Macam Ni?

Pernah tak kita rasa macam ni?

1. Bila kita duduk dalam masjid, nak cepat je keluar, rasa tak aman, rasa tak senang, tak sempat nak berdoa, tak sempat nak berzikir, tak sempat nak duduk dalam majlis ilmu. Dengan ringan kaki kita melangkah keluar masjid tanpa ada rasa bersalah.

2. Bila orang tegur/nasihat kita, kita tak boleh nak terima, alasannya hidup lagi lama dari yang memberi nasihat, alasannya dia budak baru, alasannya jawatan aku lagi tinggi dan lebih malang alasannya aku lagi banyak ilmu.

3. Bila tengok sahabat/saudara kita berjaya/senang/bahagia, kita rasa marah, dengki, tak puas hati, timbul rasa nak khianat, bermasam muka bila berjumpa, tak bertegur sapa. Hati penuh dengan kebencian.

4. Bila kita buat maksiat, lambat solat, tak solat langsung, tak puasa, dedah aurat, hina orang sekeliling yang miskin dan tak berpendidikan, saja buat dosa kering dengan mengumpat khianati adik beradik, mak ayah, saudara mara dan orang lain, tak hormat makhluk lain, perlekeh hukum agama, tapi hati kita tak rasa apa-apa langsung.


Bila ada rasa macam ni, percayalah sahabat-sahabat yang kita dah jauh dari ALLAH. Hati kita dah dikotori dengan karat dosa yang kita buat. Hati kita dah mula mengeras dan gelap sahabat-sahabat. Kita perlu mula semula untuk lembutkan dan bersihkan dengan langkah taubat, muhasabah, zikir, dan hampirkan diri dengan ALLAH dan menyesal lah dengan perbuatan yang lalu.





sumber : facebook

No comments: