23 Dec 2011

Rahsia Roti Canai Sedap

Pernah tengok tak proses pembuatan roti canai?

Mula-mula ambik tepung,campur dengan air, telur, garam dan lain-lain.Then, Di uli, Di pukul, Di tebar, Dicarik, Di tepek, Di hempas, Di lempar dan Di masak kat atas kuali yang panasss.

Dengan semua proses di atas, makanya roti canai tu akan menjadi sedap. HEBAT rasanya lepas tu..Cuba bayangkan kalau tepung + air semata-mata, pas tu bakar mcm tu jer....Sedap ke??


Fahamkah anda?

Begitulah juga proses seorang manusia untuk menjadi seorang insan yang HEBAT...

Hidup ini penuh ujian. Mana ada orang yang hidup senang sahaja.. Mesti ada kesusahan, mesti kena ada usaha. Allah akan menguji hambaNya kerana itu adalah tanda Allah sayangkan hambaNya. Cuba kalau kita hidup rilek je, semuanya senang-senang jer dapat ,agak-agak kita akan jadi orang yang bersyukur tak? SUDAH PASTI TIDAK..MUNGKIN kita akan menjadi seorang yg LEKA & ALPA dan tidak tahu menghargai apa2 pun... Tapi dengan ujian, kita akan berusaha overcome die, then kita akan bermuhasabah(fikir) then barulah kita jadi manusia berkualiti.

Apa kaitan dengan roti canai?? Apa tidaknya, roti canai dah kene ujian yang hebat barulah dia jadi sedap macam tu. Jadi kita ni bila dapat ujian samada kesenangan apatah lagi kesusahan, Ucaplah..ALHAMDULILLAH....InsyaAllah...JIKA.. kita redha menghadapi ujian tu, kita juga akan menjadi manusia yang HEBAT...

Kesimpulannya....

Bila kita d datangi ujian,INGATLAH..jangan sesekali mencaci,menyumpah,mencarut dan sewaktu dgnnya...
Sebaliknya, ucapkan Alhamdulillah sebab dgn cara itu mungkin..

- Allah akan mengkifarah dosa2 kita
- Mgkin jg kita insan yg tpilih dlm proses p'binaan sahsiah yg lebih baik
- Ini adalah peluang utk kita merebut pahala jika kita redha.

sumber : facebook

SZ : Mamak buat pun sedap.. Kenapa eh? ;-p

2 comments:

RedVixen said...

huhuhu mati2 ingat resepi roti canai...
terbaekkk!

Ain Zulaikha said...

kah kah kah... sabar aje lah , ingatkan ada lah rahsia lain yang boleh buat roti canai sedap hehehe..