5 Oct 2011

Kenapa Piring Astro Menghadap Kiblat?

Jelas, Kaabah bukan sekadar kiblat tetapi juga sebagai pusat tumpuan manusia dalam urusan dunia atau kehidupan. Contoh yang paling mudah sekali, tentu anda ada stesen televisyen berbayar iaitu Astro. Pastinya setiap Astro ada 'piring para bola' untuk menerima maklumat yang dipancarkan dari satelit. Untuk mendapatkan siaran yang jelas, piring itu akan dihalakan ke arah Kiblat atau Kaabah. Kalau tidak percaya cuba tengok balik piring Astro di bumbung anda menghadap ke mana?


KENAPA BEGITU?


Mudah saja jawapannya Mekah adalah pusat bumi. Sama ada percaya atau tidak jawapannya mudah ditemui semasa kali pertama Neil Armstrong menjejakkan kaki ke bulan pada 20 Julai 1969. Di dalam satu temu bual di stesen TV Al Majid, Arab Saudi, Dr. Abd Al-Baset Al-Sayyed dari pusat Penyelidikan Kebangsaan Mesir mengulas, angkawasan pertama itu telah membuktikan, Mekah adalah pusat bumi.

Katanya ia telah dibuktikan secara saintifik semasa Neil Armstrong di dalam perjalanan ke bulan. Ketika itu dia berjaya mengesan satu radiasi yang dipancarkan dari bumi. Radiasi itu di dalam gelombang pendek. Situasi itu sesuatu yang pelik dan mereka cuba mencari jawapan dan membuat penelitian. Akhirnya mereka berjaya mengesan bahawa radiasi itu dipancarkan dari Mekah atau secara tepatnya dari Kaabah.

"Yang paling mengejutkan radiasi itu bersifat infiniti (tidak berpenghujung). Apabila Armstrong menjejakkan kaki ke bulan, radiasi itu masih boleh dikesan. Radiasi itu mempunyai sifat yang istimewa dan paling penting ia infiniti. Saya percaya inilah yang menhubungkan Kaabah di bumi dengan Kaabah di alam akhirat.

"Bayangkan anda berada di kutub utara dan saya berada di kutub selatan,di tengah-tengah adalah zon keseimbagan magnet atau zon magnetisme sifar dan itulah Mekah. Kalau hendak dibuktikan boleh. bawa kompas ke Kaabah dan anda dapati jarum kompas itu tidak akan bergerak. Ini bermakna Kaabah adalah zon magnetisme sifar. Tarikan untuk ke dua-dua medan adalah sama kuat.

Hal sedemikian katanya, turut memberi kesan pada kesihatan dan umur seseorang. Sebab itulah orang yang tinggal di Mekah lebih sihat dan panjang umur. Tekanan graviti yang tertumpu di kawasan itu memberi kesan pada peredaran darah dan pergerakan biologi kehidupan.

"Ini telah dibuktikan bahawa ia boleh memberi kesan pada hemoglobin untuk membawa darah yang mengandungi oksigen ke seluruh tusi badan. Bermakna bila anda berada di Mekah, keupayaan darah untuk membawa oksigen ke seluruh tisu badan secara semula jadi jauh lebih baik berbanding tempat lain di dunia ini," jelasnya

Pelbagai bukti saintifik dari kajian para saintis juga telah membuktikan bahawa Kaabah berada di "Centre of the earth". Jika anda berkesempatan ke Mekah Al-Mukaramah cuba bawa kompas ke arah Kaabah dan lihat jarum kompas tersebut tidak akan menunjuk mana-mana arah sama Barat, Timur, Selatan atau ke mana-mana arah kerana Kaabah sememangnya berada di pusat atau ditengah-tengah bumi. Neil Amstrong juga mengesahkan fakta ini.

Maha Kaya Allah, dengan hanya melakukan Tawaf kesihatan kita akan bertambah baik. Tidak hairanlah jika ramai yang mengetahui rahsia ini sentiasa merindui untuk ke Mekah... Bagi yang bukan Islam kaji-kajilah fakta ini dan anda pasti akan mendapat kebenaran-Nya. Marilah kita belajar ilmu dan mengkaji Islam yang amat indah ini..

sumber : facebook

5 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sebab tu lah org yg sakit pun akan sht dan kuat beribadah jika berada disana.tp dgn keizinan Allah la kan.

LadyBird said...

pernah kawan habaq yang ni dulu :D..
kalau pergi suatu tmpt yg kite x tahu arah kiblat, kita rujuk piring astro.. :D.. kalau terpesong pun hanyalah dgn skala yang kecil..

aNdi.Hanin::حنين نظوره said...

sory sZ, saya xbrape paham.. mcm mana signal piring astro ke arah kaabah? ingatkan ke satelit ke cane...?

Solihin Zubir said...

@andi.hanim : mmg la signal dia ke satelit.. tp piring tu menghala ke arah kiblat... =)

Anonymous said...

Alhamdulillah, hari tu saya dijemput ke Makkah untuk mengerjakan Umrah. Hari pertama: tiba di hotel sekitar 10 @ 11 malam (waktu Makkah). Makan, rehat, dup dap dup dap. Tiba untuk mengerjakan Umrah (tawaf dan sa'ie. Habis semua dalam pukul 3:00 pagi...dekat nak masuk waktu Subuh. Mutawif kata tak apalah. Solat saja di hotel. Sampai kat hotel, teragak2 mana arah kiblat..bila diingatkan balik, memang kelakar...lepas tu saya selongkar beg, jumpa kompas. Letak kompas atas meja, pusing2kan macam yang cikgu ajar, tak jadi pape...stay kat kosong. Komen mak saya: " Memangla dia tak tunjuk...kita dah kat Makkah..." ==' kelakar betul time tu...rupa2 nya kiblat tu straight je...